Cum ne influențează deciziile #mâncarea de pe rețelele sociale

De câte ori ai deschis Facebook, Instagram sau Pinterest și ai „poftit” la un meniu văzut acolo? De câte ori ai gătit pentru că ceva „de pe net” arăta prea bine? Acestea sunt două dintre reacțiile pe care le poate avea oricine intră pe oricare dintre rețelele sociale populare și dă peste o poză cu mâncare.

Dacă nu ai publicat măcar o dată o imagine cu o porție apetisantă de mâncare, cu siguranță ai apreciat o farfurie delicioasă pe care parcă ți-ai fi dorit-o în fața ta. Nu te îngrijora. 

Oricare dintre cele două reprezintă un scenariu comun printre internauți. Dar știe cineva de ce, de când sau la ce a dus această modă a mâncărurilor postate pe rețelele sociale? Îți spunem noi.

Mâncarea – o modă, un obicei?

Hai să vedem întâi pe unde se află mâncarea. Potrivit unui studiu citat de HuffPost, 69% dintre cei cu vârste cuprinse între 18 și 34 de ani fac o poză sau un video meniului pe care îl servesc înainte să se apuce de mâncat. Aceiași respondenți au mai precizat că iubesc să gătească mai mult decât cei de peste 35 de ani și se consideră experți în bucătărie.

Există mai multe tipuri de persoane/grupuri care postează fotografii cu mâncare:

  • reprezentanți de restaurante – cu scopul de a atrage clienți,
  • bloggeri din nișa gastronomică – pentru a promova rețete ori localuri,
  • utilizatori clasici – pentru a arăta un meniu apreciat sau sofisticat.

Acel meniu sofisticat al utilizatorilor care nu au un interes financiar vizavi de fotografie reprezintă, spun psihologii, o încercare de a întări afirmarea de sine a autorilor. 

Psihiatrii, în schimb, subliniază că în spatele unei fotografii făcute la farfurie și nu cu prietenii cu care ești la restaurant poate ascunde fie obiceiuri nesănătoase, fie o afecțiune legată de alimentație. 

Agențiile de marketing ne arată o față mai simplă a postărilor cu mâncare. Le gătim, apoi le punem filtre pentru a ne prezenta într-o lumină pozitivă și din nevoia de a ne „documenta” ziua. 

Indiferent de motivul pentru care postăm mâncare pe rețelele sociale, rezultatul este de-a dreptul apetisant.

Conceptul de #FoodPorn

Îți vine să crezi că termenul „food porn” a fost folosit pentru prima oară în 1984? Scriitoarea Rosalind Coward a descris termenul astfel:

„Ar trebui să aspirăm la a găti mâncăruri perfect finisate și bune de prezentat – acesta este un simbol al faptului că ne implicăm și ne bucurăm să îi servim pe ceilalți. Pornografia culinară susține exact acest sens al gătitului.”

Conceptul a trecut nevăzut prin timp până în 2004, atunci când site-ul de fotografie Flikr a lansat categoria Food Porn.  

În prezent, hashtag-ul #foodporn are 212 milioane de afișări – fără să luăm în calcul derivatele sale de orice fel. 

Dar ce este #foodporn sau pornografia culinară în imagini? O prezentare strălucitoare, spectaculoasă a procesului de gătit și rezultatului său, cu precădere folosit pentru meniuri cu conținut caloric ridicat sau preparate exotice ce stârnesc dorința de a mânca. Altfel spus, o mâncare atât de bună de îți vine să te lingi pe degete doar privind o poză.

Cum te influențează mâncarea virtuală?

Tu postezi 📷

#1 Cel mai semnificativ efect al mâncărurilor postate pe rețelele sociale l-au avut chiar aceste fotografii. Calitatea imaginilor a ridicat standardele atât de mult încât impactul s-a văzut în abordarea pe care au început să o aibă restaurantele și localurile care servesc mâncare.

#2 Deja există fotografii specializați pe mâncare și restaurante ce regândesc modul în care arată un preparat. Acestea au ridicat standardele din domeniu și, astfel, nu orice fotografie se califică în rândul celor apreciate. Contează unghiul din care o faci, lumina și senzația pe care o dă preparatul în sine. 

#3 Postarea unei fotografii cu mâncare într-un alt loc față de acasă reprezintă o experiență pozitivă. Fie că este o recomandare neplătită a unui restaurant sau doar a unui preparat, fotografia arată o apreciere sinceră – de multe ori – a unui meniu care a luat prin surprindere mulțumită calității sale. Toată această experiență a postării te face mai fericit. 

#4 Mai multe studii au arătat că cei care dezvoltă un ritual înainte de a mânca se bucură mai mult de gust și arome decât ceilalți care doar mănâncă. Fotografia de dinaintea mesei poate fi un astfel de ritual. La polul opus, este posibil ca prietenii să nu aibă răbdare să pozezi o masă plină de preparate delicioase înainte să le consume.

Tu privești 😋

#1 Ca orice altă nișă, cea a gastronomiei vizuale generează dependență. Poate duce ușor la creșterea în greutate și te poate împiedica să urmezi o dietă echilibrată pentru că tocmai ai văzut o fotografie și „ți s-a făcut poftă” de acel preparat. Nu poți filtra întotdeauna preparatele sănătoase de cele cu conținut caloric ridicat și nutrițional scăzut – ceea ce poate reprezenta o potențială problemă.

#2 Odată cu dezvoltarea imaginilor cu mâncare, cei care aleg un regim sănătos pot promova meniuri recomandate. Nutriționiștii aleg uneori să recomande anumite mâncăruri prin imagini. 

➢ S-au răspândit și au devenit atractive alimente precum avocado, quinoa, conopidă. 

➢ Fructele s-au diversificat și acum putem găti cu merișoare, goji și nu numai. 

➢ Semințele de chia sau ovăz arată delicios în prăjituri. 

➢ Tehnicile de gătit precum sotarea sau la wok au căpătat popularitate.

#3 Potrivit specialiștilor, publicarea de fotografii cu mâncare ajută chiar în procesul de recuperare din afecțiuni legate de alimentație. Acest simplu gest are beneficii de care se poate bucura oricine. Cel mai explicit jurnal alimentar este cel pe care îl ții văzând imagini cu ce ai mâncat.

#4 Ce facem cu cei mici? Copiii sunt influențabili, așa că simpla vedere a unui produs culinar îi poate face să meargă direct la magazin și să își cumpere acel produs. Dacă un vlogger influent de vârsta lor alege să mănânce pizza, cel mai probabil că de acolo are copilul tău brusc poftă de pizza. Există și o parte bună – ca orice alt mediu virtual, acesta poate fi controlat, iar cel mic poate fi astfel învățat despre preparatele sănătoase și bucuria de a le consuma.

Tu faci foodstagramming?

Există o linie subțire între a aprecia o fotografie cu mâncare și a posta o alta din același domeniu la câteva zile distanță. Alegerea stă în mâinile tale, la fel ca felul în care privești lumea foodstagramming-ului.

De cele mai multe ori, prima dată mâncăm cu ochii și mirosim prin ecranul telefonului. Mâncarea de pe rețelele de socializare și foodporn-ul sunt metode de divertisment, ieșite dintr-un domeniu profesionist și fascinant care ne încântă în fiecare zi – bucătăria.

Ultimele articole

Citește

Calendarul meselor tale de Sărbători

Printre atâtea zile de pregătiri pentru Crăciun și Revelion parcă nici nu mai știi exact de câte detalii trebuie să ții cont. Luna decembrie este solicitantă, mai ales pentru că se încheie cu un șir de zile de vacanță în familie. Parcă începi să ai nevoie de un calendar pentru sărbătorile din acest an. Ca […]

Citește

Decorațiuni culinare și mici surprize de Crăciun

Ce elemente trebuie să ai în vedere atunci când vrei să obții un preparat gustos peste măsură? Ingredientele alese cu grijă? Da. Mirosul îmbietor? Clar. Timpul de gătire și ordinea în care așezi în cratiță cele necesare? Acest proces are secrete bine păstrate de către fiecare expert în ale Crăciunului. Dar totuși, ce te face […]

Citește

Trucuri pentru gazde: Crăciun de poveste, mai puțin solicitant

Fiind una dintre cele mai frumoase perioade din an, Crăciunul reprezintă un prilej de a ne conecta cu cei dragi. Cei mici petrec mai mult timp alături de bunici, rudele care locuiesc la distanță vin în vizită, la fel și prietenii pe care îi vedem atât de rar, dar cu care avem atât de multe […]

De prin lume adunate
și pe masă așezate

Pentru că în fiecare zi ai nevoie de inspirație, te ajutăm cu ideile și priceperea noastră în a pregăti cele mai gustoase preparate din carne de pui.

Inspirație de zi cu zi

Inspiră-te din rețetele propuse de noi
și impresionează-i pe toți cu bunul gust!

Vezi toate rețetele

LaProvincia într-un minut

Povestea noastră nu încape într-un minut,
dar îți va povesti pe scurt esența noastră.

Citește povestea LaProvincia

Newsletter

Abonează-te la newsletter și fii la curent cu ultimele delicii.

Sunt de acord să primesc informații despre produse, campanii, rețete și alte subiecte LaProvincia.
Ia-ți cadoul Craciun!